Webbinarium Boende/hyresgäster

Målgrupp: Boende/hyresgäster

Välkommen att medverka i ett utbildningsprojekt med stöd av MSB för att minska bostadsbränderna i Sverige!
Öka kunskapen om brand de till boende genom utbildning!

Varje år brinner det i 6.400 bostäder som medför utryckning av räddningstjänsten. Det inträffar dessutom varje år cirka 25.000 småbränder och tillbud inom bostadssektorn enligt försäkringsförbundets statistik. Småbränder som upptäckts i tid genom brandvarnaren och stoppas genom att den boende har utrustning att släcka branden.

Kunskapen om förebyggande brandskydd, rätt utrustning och hur man ingriper vid en brand måste bli bättre inom hela bostadssektorn – flerfamiljshus, radhus, villor, sommarstugor, kolonistugor och campingplatser.

Föreningen FRIS kan nu erbjuda utbildning via ett webbinarium till alla boende. Utbildningen är kostnadsfri och erbjuds bostadsföretag och bostadsrättsföreningar. Programmet är cirka en timme och går igenom följande ämnen; Statistik, Regelverk och Ansvar, Fastighetens tekniska brandskydd, Brandskyddet i din bostad, Vad händer vid en brand?, Brandförlopp, Systematiskt brandskyddsarbete, Anlagd brand och Viktiga budskap. Utbildningen riktar sig till de boende som får tillgång till utbildningen digitalt.

En tanke är att man t.ex kan streama utbildningen i samband med årsmöten eller andra arrangemang för dom boende och hyresgäster. Man kan också göra en egen version där bjuder in de boende till ett live-sänt webbinarium med lokalt anpassat innehåll från bostadsbolaget.

Fyll intresseanmälan nedan.